Monday, June 20, 2011

Sarmini Muhyadi, kisah orang gaji dari Indonesia yang berjaya mendapat Diploma Pengurusan dari OUM



Hari ini terlakar satu sejarah baru dalam Majlis Konvokesyen OUM ke 10 bilamana seorang yang bekerja sebagai oranga gaji dari Indonesia kepada keluarga Tan dari Damansara, Sarmini Muhyadi, berjaya mendapat Diploma Pengurusan dengan CGPA 3.39.

Sarmini sejurus selepas konvo bersama dengan majikannya

Sarmini yang telah bekerja di Malaysia selama mengambil masa 4 tahun untuk menghabiskan programnya. Walaupun meghadapai berbagai cabaran kerja, beliau berjaya menghabiskan pengajiannya dengan berkat sokong dari majikannya.

Semoga kejayaan Sarmini dapat memberi dorongan kepada semua pelajar OUM.

Berita selanjutnya di NST dan Berita Harian:

Pembantu rumah lulus diploma OUM
Oleh R Sittamparam

Warga Indonesia belajar separuh masa dapat CGPA 3.39

KUALA LUMPUR: Warga Indonesia, Sarmini Muhyadi, 28, yang bekerja sebagai pembantu rumah sejak tujuh tahun lalu bersama sebuah keluarga di Damansara Utama di sini, berjaya menamatkan pengajian bidang pengurusan secara separuh masa di Universiti Terbuka Malaysia (OUM) hujung tahun lalu.

Anak kelahiran Kampung Banyumas, Jawa Tengah itu yang memperoleh mata purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.39 akan menerima Diploma Pengurusan pada hari ketiga Konvokesyen ke-10 OUM di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), hari ini.

Majikannya, Tan Choo Tang, 56, yang juga pensyarah bidang reka bentuk industri dan isteri, Wee Phooi Khuan, 47, bersama anak serta beberapa ahli keluarga mereka yang lain banyak membantu Sarmini menamatkan pengajiannya terutama dari segi pengajaran bahasa Inggeris.

“Majikan sentiasa menganggap saya sebagai ahli keluarga mereka selain memberi layanan baik sehingga sanggup membiayai sebahagian daripada kos pembelajaran di OUM. Tanpa mereka tidak mungkin saya mengecapi kejayaan ini.

“Saya datang bekerja ke Malaysia sebagai pembantu rumah bertujuan mengumpul duit dan mahu menyambung pelajaran sebelum menjadi guru dalam bidang keagamaan di salah sebuah sekolah kerajaan di Indonesia.

“Hari ini, saya gembira kerana mampu berkomunikasi dengan baik dalam bahasa Melayu dan Inggeris selain mempelajari penggunaan komputer dan turut mahir dalam teknologi maklumat dan komunikasi, ” katanya ketika ditemui di sini, kelmarin.
Sarmini berkata, adik ipar Choo Tang, Wee Chooi Khean yang bekerja sebagai pengurus syarikat buku turut membantunya dalam tugasan pengajian selain sanggup menghantarnya ke OUM untuk menduduki peperiksaan.

3 comments:

abdul said...

wow... an inspiring story to me.

Assoc. Prof. Dr. Richard Ng said...

Yes. If she can do it, I don't see why others cannot do it

nzrysf said...

salute to her boss & the family who gave full support..
congrats to her for her efforts & patience..
'miracle is nothing when we believe'