Monday, May 4, 2009

Hari Keluarga OUM Perak - Hari Kedua

2 Mei 2009

Pada hari kedua, sarapan pagi telah disediakan pada jam 8.00pg. Kami disajikan dengan mee goreng, kuetiau goreng dan roti. Selepas makan sarapan pagi kami telah diberi sedikit taklimat mengenai aktiviti yang akan dijalankan pada hari ini. Antaranya termasuk: boating di teluk nipah dan snorkeling.

Sarapan pagi

Lagi gambar sarapan pagi

Tepat jam 10pg kami pun pergi ke pantai uuntuk bersiap sedia dengan jaket keselamatan sebelum menaiki bot. Kami berpecah kepada dua kumpulan sebab bot hanya muat 8 orang sahaja maksimum.

Bersiap sedia dengan jaket keselamatan sebelum menaiki bot

Bot sedang bertolak ke Pulau Giam

Gambar Pulau Giam di mana terletaknya crocodile rock di sebelah kiri dan Coral Bay ditengah-tengah antara dua buah pulau

Cuaca agak baik pada hari ini dengan ombak sederhana. Kami dibawa untuk melihat tempat-tempat menarik di sekitar Teluk Nipah ini seperti Monkey Bay, Coral Bay, Crocodile rock. Pada jam 10.30pg kami pun tiba di Coral Bay iaitu di Pulau Giam di mana aktiviti snorkerling dijalankan. Airnya begitu jernih dan kami nampak banyak anak-anak ikan. Tapi malangnya kami tak nampak sebarang batu karang yang masih hidup. Oleh kerana hari ini merupakan hari cuti hujung minggu, maka tempat ini penuh sesak dengan pengunjung. Pada kira-kira jam 12tgh, bot pun sampai untuk mengambil kami balik ke chalet kami.

Bergambar di Coral Bay

Apa lagi kami pun snorkeling di Coral Bay macam orang lain juga

Zura dan Ros turut serta dalam snorkeling

Sdra Hamid sedang mengawasi staf OUM Perak semasa snorkeling

Selepas mandi dan berkemas, kami pun berkumpul semula untuk makan tengahari yang disediakan oleh pihak Purnama Beach Resort. Kami dihidangkan dengan berbagai makanan yang enak seperti kari ikan, sayuran campur, tom yam dan sebagainya.

Hamid bukan sahaja menjaga keselamatan staf semasa Hari Keluarga tapi turut menjaga anak Zura, Adam, sebagai sebahagian "pakej" tambahan

Pada jam 2.30ptg, kami pun membuat lawatan mengelilingi Pulau Pangkor. Antara destinasi pertama ialah Teluk Dalam yang sungguh indah. Di sini juga kita nampak sebuah lapangan terbang kecil yang menampung penerbangan Berjaya Air. Selepas itu kami melawat kilang membuat ikan satay. Berkilo-kilo ikan bilis dan satay ikan dibeli kami. Apa tidaknya, semuanya fresh.

Kilang Ikan Satay

Salah sebuah rumah nelayan yang sempat kami rakamkan

Tidak berapa jauh dari kilang ini terdapat sebuah kilang membuat bot. Kata pemandu pelancong kami, bot yang dibina ini berharga sekurang-kurangnya RM500,000 sebuah. Itu baru rangkanya sahaja.

Rangka sebuah bot yang sedang dibina

Seterusnya kami dibawa untuk melawat pekan Pangkor di mana terletak jeti. Di situ kami sempat untuk singgah sebentar untuk meninjau harga satay ikan dan ikan bilis yang dijual.Rupanya haragnya lebih murah daripada harga yang ditawarkan dikilang ikan satay tadi. Apa lagi, beli lagi berkilo-kilo ikan bilis.

Pandangan dari depan Foo Lin Kong

Ini dia batu dengan tulisan Cina yang bermaksud "Jodoh"

Lepas itu kami bertolak ke sebuah tokong Cina yang terkenal di Pulau Pangkor ini iaitu Foo Lin Kong. Di sebelah kanan atas bangunan tokong ini kelihatan sebuah batu besar dengan tulisan Cinanya bermaksud "Jodoh". Di sini kelihatan ramai gadis naik ke atas untuk menghampiri batu ini kononnya ianya membawa tuah kepada mereka yang bujang bila menyentuhnya.

Seterusnya kamipun pergi ke destinasi seterusnya iaitu melawat Kota Belanda. Kota yang dibina sejak tahun 1670an oleh orang belanda untuk memyimpan bijih timah tinggal temboknya sahaja dan sebuah meriam.

Bergambar di hadapan Kota Belanda

Pandangan dari atas Kota Belanda

Selepas itu kami pun sambung perjalanan kami ke Pantai Pasir Bogak sebelum balik ke chalet pada kira-kira jam 4.15ptg. Hujan renyai mula turun. Rancangan kami untuk pergi memancing tergendala sebentar.

Pada jam 5.30ptg, hujan telah berhenti dan kami pun terus merancang untuk menyambung aktiviti yang dinanti-nantikan ini. Cari punya cari, dapat kita beli umpan sotong. Pada jam 6.00ptg kami pun berjalan kira-kira 1km dari chalet kami ke suatu tempat strategik di tepi pantai yang mempunyai batu besar.

Hamid, Shah dan Erna sedang bersiap dengan pancing masing-masing.

Sharon juga turut bersedia untuk menanti tangkapannya

Cuaca amat baik sekali. Selepas setengah jam kami memancing, akhirnya berkat kesabaran kami berbaloi dengan tangkapan seekor ikan yu sebesar 18 inci dan seberat 800gm oleh Sharon. Lima minit kemudian, mata kail Sharon terus dibaham seekor lagi ikan yu yang sama besar dengan ikan tadi.

Inilah tempat strategik yang membawa tuah memancing pada kami

Inilah ikan yu yang berjaya ditangkap Sharon (baju hijau)

Apa lagi geng-geng lain pun turut datang ke tempat yang sama. Agaknya ada sekumpulan ikan yu di sana. Tidak lama kemudian, mata kail Sharon sekali ditarik ikan tapi malangnya talinya putus digigit ikan. Seminit kemudian giliran mata kail Erna pula mengena ikan yu yang sama besar.

Lihat betapa indahnya pemandangan dari tempat kami memancing pada jam 7.30mlm.

Hari dah makin gelap dan semangat memancing tu masih membara. Tapi apakan daya, kita terpaksa balik ke chalet untuk makan malam yang telah kami rancang pada jam 8.00mlm. Apapun sesi memancing cukup memuaskan. Pemandangan di tepi laut juga amat indah.

Benar-benar makan besar pada malam ini dengan ikan talang bakar serta sotong dan ketam

Jam 8.30 malam, makanan dihidangkan. Hari ini kami makan besar. lauk kami terdiri daripada BBQ sotong dan ketam beserta bee hoon dan nasi goreng.

Senyum lebar Ros sementara menantikan semua staf bersedia untuk makan

Apa lagi bunyi aje wisel dah terus terkam makanan masing-masing